Tuesday 18 December 2012

23 - SAIDINA IMAM HUSSEIN R.A SYAHID AGUNG




Suatu malam Ummi Fasal bermimpi, aneh sekali. Dalam mimpinya ia melihat, bahawa ada bahagian dari badan Baginda Rasulullah S.A.W, terbang melayang akhirnya hinggap dipangkuannya. Ummi Fasal merasa negeri, terkejut dan tersentak bangun. Rasa takut mengganggu dirinya, sehingga semalaman tidak dapat tidur lagi. Ummi Fasal resah gelisah diganggu mimpinya itu. Apakah gerangan tadbir mimpinya itu?

Keesokan harinya Ummi Fasal pergi menceritakan mimpinya kepada Baginda Rasulullah S.A.W, mendengar akan cerita itu Baginda Rasulullah S.A.W berkata: “Ummi Fasal! Jangan khuatir itu mimpi yang baik, Ummi Fasal akan bahagia memangku seorang bayi yang akan dilahirkan oleh anakku Fatimah”.

Akhirnya hari bahagia yang dinanti-nantikan itu datang jua. Pada tanggal 5 Syaban tahun 4 Hijrah, Saidatina Fatimah Az-Zahrah melahirkan seorang bayi laki-laki, wajahnya cantik molek, sehingga mempesona setiap orang yang datang menengoknya.

Beberapa hari kemudian Ummi Fasal membawa putera kesayangan ini kepada Baginda Rasulullah S.A.W, dan meletakkannya dalam pangkuan Baginda. Rasa bahagia kembali memenuhi kalbu Baginda Rasullullah S.A.W, Baginda mula mencium, mengulas, membelai serta menepuk-nepuk halus badan cucunya dengan telapak tangannya. Tiba-tiba air mata Baginda mulai bergenang, laksana lubuk yang terbendung. Air mata ini memenuhi kedua mata Baginda.

Ummi Fasal heran tercengang melihat Baginda menangis dalam bahagia dan berkata: “Ya Rasulullah. Kenapa Ya, Rasulullah bergenangan air mata?”

“Kerana…O, kerana, kenapa aku takkan sedih…” kata Baginda Rasulullah S.A.W

“Baru sebentar ini Jibrail datang menjelma mendekat daku. Diterangkannya, bahawa pengikut-pengikutku sendiri akan membunuh cucuku ini. Jibrail telah memperlihatkan kepadaku tanah tempat cucuku ini akan disembelih. Tanahnya merah mendarah”.

.............

Kecintaan Baginda Rasulullah S.A.W Kepada Kedua-dua Cucunya.

Baginda mencintai kedua-dua cucunya dengan sepenuh hatinya. Kasih saying Baginda ini tidak mengenal batas. Semaki dipandangnya akan kedua-dua cucunya, semakin senang rasa hatinya. Alangkah besarnya nikmat ALLAH yang telah menciptakan kedua insan kecil yang bisa memberikan kebahagiaan dalam hatinya.

Pada suatu malam Usamah bertamu kerumah Baginda. Seperti biasa Baginda menyongsongnya kemuka pintu. Baginda memangku sesuatu yang dibungkus dengan kain. Baginda dan Usamah beberapa lama bercakap-cakap. Hanya Usamah sekali-sekala melirik kepada bungkusan yang dipangku Baginda. Sewaktu hendak pulang Usamah yang ingin tahu, bertanya kepada Baginda: “Ya Rasulullah, bungkusan apakah yang tidak pernah lapas dari pangkuan Ya Rasulullah itu?” Perlahan-lahan Baginda membuka kain penutup bungkusan itu. Usamah melihat HASSAN dan HUSSEIN, berbaring tenang dibawahnya, dan Baginda berkata: “Wahai Usamah, kedua anak ini putera Fatimah. Ya ALLAH, Ya Rabbi, kasih sayangku tertumpah kepada kedua cucuku ini. Aku harap demi ALLAH saudara pun akan mencintai mereka ini, seperti mereka itu mencintai kita juga”.

.............

Kata-kata Perpisahan Seorang Ayah

Serangan pembunuhan atas diri Saidina Ali Kwjh terjadi pada 19 Ramadan dan Saidina Ali wafat pada tanggal 21 bulan itu. Sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir, Saidina Ali memanggil Hassan dan Hussein dan memberi amanat sebagai berikut:

“Aku ingin kamu senantiasa bertaqwa kepada ALLAH. Janganlah kamu merasa kecewa, kerana kamu tidak biasa memperoleh sesuatu yang kamu inginkan. Berbaik-baiklah dengan orang lain. Bantulah orang yang lemah melawan orang yang menindasnya”.


........Bersambung

(Petikan-petikan dari Novel Karya Prof. Fazl Ahmad - Husein Syahid Agung)


Saidina Imam Ali Kwjh (r.a) berkata:
Beruntunglah orang-orang yang zuhud di dunia dan cintakan akhirat. Mereka adalah orang yang menjadikan bumi sebagai hamparan, debunya sebagai tilam , airnya sebagai wangian, Al-Quran dan Do'a sebagai selimut dan Syi'ar.

No comments:

Post a Comment